Voorbeeld: zomerschool Roosendaal

Voorbeeld: zomerschool Roosendaal

Kids Konnected: zomerschool Roosendaal

In Roosendaal doen drie basisscholen in de wijken Langdonk, Kortendijk en Kroeven, en twee vo- scholen mee aan de zomerschool. In de zomervakantie van 2013 worden daar ook kinderen van drie buurtscholen en kinderen van drie regioscholen bij betrokken. 

 

Waarom?

Doel van de zomerschool Roosendaal is enerzijds het verhogen van taal- en rekenprestaties (gestreefd wordt naar een verhoging van de leerprestaties voor rekenen en taal met 10%) en anderzijds een nuttige invulling van de zomervakantie. De zomerschool stelt zich ten doel aandacht te hebben voor alle talenten van kinderen. Leerlingen krijgen de kans talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen, met als doel de leermotivatie te versterken en het plezier in leren te vergroten. Voor leerlingen uit groep 7 en 8 is de voorbereiding op de overgang naar het voortgezet onderwijs een belangrijk onderdeel van het programma. 

 

Voor wie?

Voor alle leerlingen uit groep 1 t/m 8 die willen deelnemen.

 

Filmpje over de zomerschool Roosendaal 

 

Teaser Zomerschool HD from Zento on Vimeo.

 

Hoe?

  • De zomerschool vindt plaats in de eerste en in de laatste week van de zomervakantie. Leerlingen kunnen deelnemen aan één of aan beide ‘leer- en talentenweken'.
  • Dagen duren van 8.30-14.30 uur. Op vrijdag duurt het programma van 8.30-15.30 uur. Dan is er een afsluiting van de week, waar leerlingen de kans krijgen om in de vorm van een presentatie aan ouders en medeleerlingen te laten zien wat zij hebben gedaan en geleerd.
  • Deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend; leerlingen zijn verplicht om alle dagen in de week waarvoor ze zich hebben aangemeld aanwezig te zijn.
  • De zomerschool werkt afhankelijk van het aantal aanmeldingen in bouwgroepen; in 2012 vormden de groepen 1 en 2, de groepen 3 en 4 en de groepen 5,6,7 een bouwgroep van ongeveer 20 tot 30 leerlingen. De deelname van leerlingen uit groep 8 bleef achter.
  • De activiteiten worden georganiseerd door leerkrachten en LIO- studenten en zijn afgestemd op het onderwijsprogramma van de school en het niveau, de talenten en de individuele ontwikkeling van de leerling. Er wordt gewerkt vanuit de principes van Meervoudige Intelligentie, een theorie van Howard Gardner.
  • De scholen werken met een uniform programma. Met de bovenbouw gaan leerkrachten onder andere aan de slag met Franse taal en cultuur, ICT, techniek, beweging, rekenen en taal. Voor de leerlingen van groep 4 t/m 6 wordt ICT, techniek, beweging, rekenen en taal met de Engelse taal en cultuur gecombineerd. Ook voor de groepen 1, 2 en 3 staan ICT, techniek, beweging, rekenen en taal op het programma. In deze groepen staat het thema Nederland centraal. Voor leerlingen uit groep 7 en 8 is voorbereiding op het voortgezet onderwijs ook onderdeel van het programma. Voor hen verzorgen docenten uit het voortgezet onderwijs enkele cursussen, zoals Engels, grammatica of studievaardigheden.
  • De activiteiten in de ochtend zijn vaak een voorbereiding op de activiteiten in de middag. In de ochtend wordt vooral aandacht besteed aan de taal en rekenontwikkeling; het leren van vaardigheden en het verwerven van kennis. 's Middags worden er workshops en/of uitstapjes georganiseerd, zoals een museumbezoek, waarbij de verworven kennis en vaardigheden kunnen worden toegepast. Ieder jaar heeft de zomerschool een ander thema.
  • Per leerling worden vooraf heldere prestatiedoelen gesteld. Na afloop van het programma krijgen leerlingen feedback over de vooruitgang die zij hebben geboekt. Ook het programma als geheel wordt na afloop geëvalueerd en eventueel aangepast.

 

Leerling: "Ik snap de breuken nu veel beter".

 

Hoe gaan ze verder na 2013?

De zomerschool Roosendaal zal na 2013 niet worden voortgezet. De reden is dat het bestuur van de deelnemende scholen (KPO Roosendaal) andere keuzes maakt om de beperkte middelen in te zetten. De beschikbare middelen voor het bestuur zijn verlaagd, onder andere ten gevolge van krimp van het aantal leerlingen, waardoor extra middelen nodig zijn om de werkgelegenheid te behouden. Daarnaast worden door het bestuur andere prioriteiten gesteld, in het kader van opbrengstgericht werken. 

 

Door middel van scholing zal een aantal vernieuwende werkwijzen worden verbreed. De draaiboeken, werkboeken, beschrijving van curricula, e.d., blijven beschikbaar voor alle scholen van KPO. In totaal zijn in september 2013 vier leergangen volledig uitgewerkt. De samenwerking tussen de scholen die deelgenomen hebben aan de zomerschool zal blijven bestaan.


Wilt u meer weten?

Contact: Kees Boeren (projectleider)

E-mail: k.boeren@kporoosendaal.nl 

Telefoon: 0165 567761

Meer informatie: www.zomerschool.kporoosendaal.nl / http://www.kpozomerschool2012.nl