Voorbeeld: zomerschool Delft

Voorbeeld: zomerschool Delft

Klim naar de top! Zomerschool Delft

In Delft wordt al sinds 2001 gedurende zes weken een zomerschool georganiseerd voor tieners en kinderen in een achterstandsituatie. Tot de start van de OTV (2009) lag het accent op het aanbod van sportieve, recreatieve, culturele en educatieve activiteiten.

Met de start van de Zomerschool in het kader van OTV heeft de zomerschool voor de oudste leerlingen meer nadruk gelegd op de cognitieve vakken. Aan de zomerschool Delft werken elf basisscholen en een school voor voortgezet onderwijs mee. 

Waarom?

Doel is het voorkomen van een terugval in taal- en rekenniveau tijdens de zomervakantie. Zo kan voorkomen worden dat in het nieuwe schooljaar gestart moet worden met de herhaling van een grote hoeveelheid stof uit het voorgaande jaar. Een ander doel van de zomerschool is de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs vergemakkelijken. 

Voor wie?

Voor leerlingen uit groep 7 en 8 en leerlingen uit de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs met een taal- en rekenachterstand (C-, D- of E- leerlingen), een disharmonisch profiel of lage rapportcijfers (<6, vo) op de deelgebieden. Belangrijk criterium is ook of leerlingen met een lage CITO-score (po) of lage rapportcijfers (< 6) (vo) op de deelgebieden gemotiveerd zijn om mee te doen. Leerlingen moeten de volledige periode van drie weken kunnen deelnemen. 

 

 

534811_240080222803087_491851250_n2

Hoe?

  •  De laatste drie weken van de zomervakantie doen groepen van ongeveer 10 à 12 leerlingen 5 dagen per week van 9.00-17.00 uur mee aan verschillende activiteiten.
  •  Groepen van maximaal 15 leerlingen.
  •  Leerlingen en ouders tekenen een contract waarin staat dat een leerling iedere dag aanwezig is.
  • Het curriculum is ontwikkeld door HCO (schoolbegeleidingsdienst) en wordt op een aantrekkelijke manier aangeboden. Naast tijd voor instructie over de cognitieve vakken en het werken aan opdrachten in de ochtend, worden in de middag creatieve en belevingsgerichte activiteiten (op het gebied van o.a. techniek, kunst en sport) aangeboden voor verwerking van de stof van de cognitieve vakken.
  • De activiteiten worden georganiseerd op een locatie van de vo-school en worden georganiseerd rond één thema, zoals ‘het brein' of ‘meervoudige intelligentie'. In de middag mogen leerlingen zelf kiezen welk talent ze verder willen ontwikkelen. Er wordt dan bewust niet meer aan taal en rekenen gewerkt. Docenten vinden dat belangrijk: het programma moet ook leuk en aantrekkelijk zijn. Aan het einde van de middag kunnen leerlingen zwemlessen volgen om in 2,5 week hun zwemdiploma te kunnen halen. Leerlingen die geen zwemlessen volgen zijn dan vrij.
  • Het onderwijs wordt gegeven door bevoegde leerkrachten. Voor de activiteiten in de middag wordt onderwijspersoneel vanuit Breed Welzijn Delft en Skill for Kids ingezet. 
  • In 2011-2012 zijn voor de groepen 6 t/m 8 voor het eerst masterclasses georganiseerd als uitbreiding op en promotie van de zomerschool. De masterclasses bestonden uit zes weken 1 uur extra les na schooltijd, in kleine groepen. In iedere les stond één onderwerp centraal, zoals breuken, meten en wegen, begrijpend lezen en spelling.   

Hoe gaan ze verder na 2013?

De zomerschool wordt na 2013 waarschijnlijk niet voortgezet. De masterclasses wel. De opzet en het huidige curriculum van de ontwikkelde masterclasses wordt gebruikt voor voortzetting op de scholen die meedoen aan OTV en andere scholen die onder dezelfde schoolbesturen (PCBO, Librijn, Laurentius en Grotius) vallen. 

Wilt u meer weten?

Contact: Josee Spaas (projectleider)

E-mail: SpaaJ@hco.nl

Telefoon: 06 23077378

Meer informatie: http://www.zomerschooldelft.nl/