Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep na schooltijd: GoesDe scholen in de wijk De Goese Polder werken nauw met elkaar samen. Drie basisscholen en drie scholen voor voortgezet onderwijs nemen deel aan OTV.
Waarom? Doel is het duurzaam verhogen van de leerprestaties in het po en vo door het aanbieden van extra leertijd aan achterstandsleerlingen (nadruk op Nederlandse taal en rekenprestaties), het duurzaam verhogen van de leerprestaties in het po en vo, een betere overgang realiseren van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs en het tegengaan en voorkomen van onderpresteren.
Voor wie? Voor bovenbouwleerlingen die onderpresteren of die een taal- en/of rekenachterstand hebben (leerlingen met een C-, D- of E-niveau). In de loop van de tijd is besloten om leerlingen met een E-score op relevante onderdelen van de Cito-toets niet meer deel te laten nemen, omdat bij deze leerlingen geen grote vooruitgang in taal- en/of rekenprestaties werd verwacht. Tevens is er in de loop van de tijd voor gekozen om leerlingen van groep 8 alleen het eerste deel van het schooljaar mee te laten doen aan OTV. Een van de scholen kiest er voor om ook leerlingen uit groep 4 erbij te betrekken.
Hoe?
Een ouder over opbrengsten van OTV: "Eerst haalde mijn zoon tweeën en drieën en nu haalt hij achten en negens voor spelling. Op CITO LOVS is hij van C naar B gegaan. Hierdoor groeit ook zijn zelfvertrouwen. En ik zie dat het gevoel van geluk bij hem ook groter is geworden. Hij komt elke keer met hele verhalen thuis. Hij werd ook gepest op school, maar de OTV-leerkracht zit er bovenop. Hierdoor gaat het in de klas ook beter".
Hoe gaan ze verder na 2013? Na 2013 wordt het project in zijn geheel voortgezet. Ook de samenwerking met het CIOS. Mogelijk wordt het OTV-project uitgebreid met een school van het openbaar schoolbestuur (NOBEGO).
Wilt u meer weten?
Contact: Jenny de Vos (projectleider) E-mail: jdevos@rpcz.nl Telefoon: 06 21823377 Meer informatie over de werkwijze van Robert Marzano: http://watwerktopschool.nl/ |
||