Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep na schooltijd: Goes

Voorbeeld extra taal en rekenen voor een selecte groep na schooltijd: Goes

De scholen in de wijk De Goese Polder werken nauw met elkaar samen. Drie basisscholen en drie scholen voor voortgezet onderwijs nemen deel aan OTV.

 

Waarom?

Doel is het duurzaam verhogen van de leerprestaties in het po en vo door het aanbieden van extra leertijd aan achterstandsleerlingen (nadruk op Nederlandse taal en rekenprestaties), het duurzaam verhogen van de leerprestaties in het po en vo, een betere overgang realiseren van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs en het tegengaan en voorkomen van onderpresteren.

 

Voor wie?

Voor bovenbouwleerlingen die onderpresteren of die een taal- en/of rekenachterstand hebben (leerlingen met een C-, D- of E-niveau). In de loop van de tijd is besloten om leerlingen met een E-score op relevante onderdelen van de Cito-toets niet meer deel te laten nemen, omdat bij deze leerlingen geen grote vooruitgang in taal- en/of rekenprestaties werd verwacht. Tevens is er in de loop van de tijd voor gekozen om leerlingen van groep 8 alleen het eerste deel van het schooljaar mee te laten doen aan OTV. Een van de scholen kiest er voor om ook leerlingen uit groep 4 erbij te betrekken.

 

Hoe?

  • 19 weken 3 à 4 uur per week extra onderwijstijd. Op sommige scholen twee keer in de week in blokken van 1,5 uur, op andere scholen één keer in de week een blok van 3 uur.
  • Leerlingen starten met het volgen van één blok van 19 weken. Deelname aan een volgend blok is afhankelijk van de leerresultaten en de motivatie van de leerling en wordt in aanwezigheid van de reguliere leerkracht besproken met de ouders/verzorgers.
  • Een blok start met een nulmeting en wordt afgesloten met een toets (midden- of eindtoets Cito LVS). Aan het begin van de lesperiode stellen leerlingen leerdoelen vast die ze willen bereiken en aan het einde van het blok wordt gekeken of de leerdoelen zijn behaald.
  • De extra onderwijstijd sluit aan op de reguliere onderwijstijd en bestaat uit lessen in het klaslokaal, afgewisseld met activiteiten, zoals een stadswandeling met een archeoloog of een theaterbezoek. Uitgangspunt zijn de principes van onderwijsdeskundige dr. Robert J. Marzano.
  • Scholen werken onder andere met Nieuwsbegrip en met Levensecht leren (concreet gemaakt met behulp van concepten als Meervoudige Intelligentie en Betekenisvol leren). Een van de scholen werkt met willekeurige teksten die gekoppeld zijn aan de ontwikkelde strategie voor begrijpend lezen: ‘Strategie van 7 stappen'.
  • In de loop van de tijd is een samenwerking gestart met het CIOS. Leerlingen doen mee aan sportactiviteiten op locatie bij het CIOS die gekoppeld zijn aan taal en rekenen en ondersteunen wat de leerlingen in de klas geleerd hebben.
  • De lessen worden gegeven door OTV-leerkrachten. Ook is er per groep een onderwijsassistent betrokken. De verantwoordelijkheid voor de uitwerking van het curriculum ligt bij de leerkrachten. Zij worden met regelmaat geschoold (samen met de OTV-leerkrachten van Middelburg en Vlissingen) en gecoacht op de werkvloer.

 

Een ouder over opbrengsten van OTV: "Eerst haalde mijn zoon tweeën en drieën en nu haalt hij achten en negens voor spelling. Op CITO LOVS is hij van C naar B gegaan. Hierdoor groeit ook zijn zelfvertrouwen. En ik zie dat het gevoel van geluk bij hem ook groter is geworden. Hij komt elke keer met hele verhalen thuis. Hij werd ook gepest op school, maar de OTV-leerkracht zit er bovenop. Hierdoor gaat het in de klas ook beter".

 

Hoe gaan ze verder na 2013?

Na 2013 wordt het project in zijn geheel voortgezet. Ook de samenwerking met het CIOS. Mogelijk wordt het OTV-project uitgebreid met een school van het openbaar schoolbestuur (NOBEGO). 

 

Wilt u meer weten?

Contact: Jenny de Vos (projectleider)

E-mail: jdevos@rpcz.nl

Telefoon: 06 21823377

Meer informatie over de werkwijze van Robert Marzano: http://watwerktopschool.nl/