Project Enschede (VSD)
Deelnemende scholen:
Waarom? Om het aantal leerlingen bij PO-scholen dat onder hun potentieel functioneert op het gebied van taal en rekenen aan het einde van de basisschool te verminderen. Doel was dat het aandeel HAVO- VWO-adviezen aan het eind van de basisschool en het aandeel leerlingen dat naar het VO doorstroomt volgens het advies van de basisschool toe zou nemen.
Hoe?
'Het experiment met verlenging van de onderwijstijd past uitstekend in het onderwijsbeleid dat in Enschede wordt gevoerd door schoolbesturen en gemeente. Er is de laatste jaren veel energie, tijd en geld gestoken in verbetertrajecten op het gebied van onder andere taal en rekenen, brede-school-ontwikkeling, VVE en schakelklassen. Het lijkt erop dat al deze inspanningen resultaat beginnen af te werpen, en dan vooral in de onderbouw van het basisonderwijs: de scores op taal- en rekentoetsen vertonen een stijgende lijn. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Er is ook aantoonbaar een groep leerlingen waar we nog niet alles uithalen wat er in zit. Naar het einde van de basisschoolperiode toe, zakken de resultaten weer in. Ook constateren we een behoorlijk grote opstroom in het voortgezet onderwijs, met name onder allochtone meisjes. Juist voor die groepen leerlingen is het experiment bedoeld'.
Wilt u meer weten? Projectleider: Dibbe Steinenbach E-mail: DSteinebach@hetstedelijk.nl Telefoon: 053 - 4821185 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||